
Jest w Polsce 10 ko¶cio³ów (dane z roku 2012), gdzie wprowadzono ca³odobow± wieczyst± adoracjê dostêpn± dla wszystkich wiernych. Ró¿na jest ich geneza. W Bia³ymstoku w Parafii Ducha ¦wiêtego dla zapewnienia ci±g³o¶ci adoracji powo³ano Instytut Apostolstwa Jezusa Eucharystycznego. W Instytucie tym sk³ada siê ¶lubowanie wierno¶ci Ko¶cio³owi i okre¶lonego stylu ¿ycia, jego cz³onkowie przechodz± systematyczn± formacjê, coroczne trzydniowe rekolekcje oraz anga¿uj± siê w inne sprawy Ko¶cio³a. Wokó³ Instytutu gromadz± siê wszyscy inni adoruj±cy. W Parafii ¦w. Wojciecha w Wyszkowie adoracja nocna oparta jest na ró¿nych wspólnotach dzia³aj±cych w Parafii. W o¶rodkach wieczystej adoracji przewa¿a model dy¿urów adoracyjnych, na które zapisuj± siê chêtni parafianie raz w tygodniu lub raz w miesi±cu. Odrêbny fenomen stanowi wieczysta adoracja w Sanktuarium Bo¿ego Mi³osierdzia w Krakowie-£agiewnikach. Adoracja w nocy jest podzielona pomiêdzy poszczególne parafie. Ta adoracja ma charakter diecezjalny.

W naszej Parafii ¶wiêtego Józefa na Kole w 1987 roku powsta³y dy¿ury adoracyjne. Ks. Krzysztof Ma³achowski poprowadzi³ rekolekcje na temat Eucharystii i Adoracji - wyja¶ni³ wiernym na czym polega wieczysta adoracja. W czasie rekolekcji kap³an przedstawi³ schemat organizacyjny wieczystej adoracji. Reszta powsta³a spontanicznie. Opracowano deklaracje zawieraj±ce podstawowe dane tzn.
DEKLARUJÊ

Sakramentu w Parafii .......................................................
Imiê i Nazwisko .......................................................
Adres...............................................
Telefon............................................
Rok urodzenia....................................
Proponujê sta³y dzieñ .............................
Godzinê od ................ do ..................
Data i podpis ..........................................
Deklaracje zosta³y wiernym rozdane. W czasie tych¿e samych rekolekcji, wierni podejmowali decyzje i sk³adali deklaracje w wyznaczonym miejscu (by³a to zakrystia).
Na podstawie z³o¿onych deklaracji sporz±dzono grafik dy¿urów. Grupê tych, którzy zadeklarowali swoje sta³e godziny cotygodniowej adoracji nazwano mianem Bractwo Adoracyjne.
Dobê podzielono na 4 grupy (obecnie adoruj±cy w ci±gu danego dnia tworz± jedn± grupê): Nad ka¿d± grup± czuwa³ koordynator. Nad ca³o¶ci± Superior. Superior tworzy³ grafik dy¿urów. Jest to zeszyt/ksi±¿ka w którym adoruj±cy potwierdzaj± swoja obecno¶æ przez z³o¿enie w nim podpisów.
Ks. Proboszcz powo³ywa³ Superiora, a Superior - koordynatorów poszczególnych grup (obecnie koordynatorów powo³uje równie¿ Ks. Proboszcz). Proboszcz, lub powo³any przez niego kap³an by³ moderatorem Bractwa Adoracyjnego i jego opiekunem.
Ks. Proboszcz zainstalowa³ alarm i zapewni³ w nocy ochronê.
Dobê podzielono na 4 grupy (obecnie adoruj±cy w ci±gu danego dnia tworz± jedn± grupê): Nad ka¿d± grup± czuwa³ koordynator. Nad ca³o¶ci± Superior. Superior tworzy³ grafik dy¿urów. Jest to zeszyt/ksi±¿ka w którym adoruj±cy potwierdzaj± swoja obecno¶æ przez z³o¿enie w nim podpisów.
Ks. Proboszcz powo³ywa³ Superiora, a Superior - koordynatorów poszczególnych grup (obecnie koordynatorów powo³uje równie¿ Ks. Proboszcz). Proboszcz, lub powo³any przez niego kap³an by³ moderatorem Bractwa Adoracyjnego i jego opiekunem.
Ks. Proboszcz zainstalowa³ alarm i zapewni³ w nocy ochronê.
Za ci±g³o¶æ adoracji odpowiadaj±: Superior i koordynatorzy. Dbaj± oni o to, by by³a zapewniona ci±g³o¶æ osób adoruj±cych.
Osoby wpisane do grafiku s± na sta¿u kandydackim przez pól roku. Po odbytym sta¿u kandydaci otrzymuj± legitymacje Bractwa Adoracyjnego. Wrêczenie legitymacji odbywa siê dwa razy do roku: - na spotkaniu op³atkowym i w oktawie Bo¿ego Cia³a - na Mszy ¶w. jubileuszowej.
Cz³onkowie Bractwa otrzymuj± pami±tki jubileuszowe po 5,10,15,20 i 25 latach adoracji.
Tak zorganizowana wieczysta adoracja zapewnia ci±g³o¶æ dy¿urów. Ko¶ció³ jest otwarty dzieñ i noc. O ka¿dej porze dnia i nocy mog± korzystaæ z adoracji osoby niezrzeszone. Przyje¿d¿aj± do nas wierni z innych parafii. Korzystaj± z dobrodziejstwa Wieczystej Adoracji. Niektórzy deklaruj± sta³e godziny adoracji.
Bractwo Adoracji Naj¶wiêtszego Sakramentu nie jest podobne do Instytutu Apostolstwa Jezusa Eucharystycznego w Bia³ymstoku, najczê¶ciej nie wykracza w swojej dzia³ano¶ci poza zapewnienie dy¿urów adoracyjnych. Przez wiele lat wychodzono z za³o¿enia, ¿e jego cz³onkowie s± w ró¿nych wspólnotach, uczestnicz± w ¿yciu parafialnym i to daje im wystarczj±c± formacjê. Od roku 2009 zaczê³y siê próby podjêcia podstawowej formacji cz³onków Bractwa w formie comiesiêcznych spotkañ modlitewno-formacyjnych po³±czonych z katechez±.

Cz³onkowie Bractwa otrzymuj± pami±tki jubileuszowe po 5,10,15,20 i 25 latach adoracji.
Tak zorganizowana wieczysta adoracja zapewnia ci±g³o¶æ dy¿urów. Ko¶ció³ jest otwarty dzieñ i noc. O ka¿dej porze dnia i nocy mog± korzystaæ z adoracji osoby niezrzeszone. Przyje¿d¿aj± do nas wierni z innych parafii. Korzystaj± z dobrodziejstwa Wieczystej Adoracji. Niektórzy deklaruj± sta³e godziny adoracji.
Bractwo Adoracji Naj¶wiêtszego Sakramentu nie jest podobne do Instytutu Apostolstwa Jezusa Eucharystycznego w Bia³ymstoku, najczê¶ciej nie wykracza w swojej dzia³ano¶ci poza zapewnienie dy¿urów adoracyjnych. Przez wiele lat wychodzono z za³o¿enia, ¿e jego cz³onkowie s± w ró¿nych wspólnotach, uczestnicz± w ¿yciu parafialnym i to daje im wystarczj±c± formacjê. Od roku 2009 zaczê³y siê próby podjêcia podstawowej formacji cz³onków Bractwa w formie comiesiêcznych spotkañ modlitewno-formacyjnych po³±czonych z katechez±.
« poprzednia |
---|